fredag 15. februar 2008

Ting 7

Jeg har tatt oppdagelsesturen om Wiki. Jeg har løst oppgavene 1-4. Jeg la til en bok jeg nettopp har lest og en film jeg nettopp har sett. Filmen lenket jeg opp til IMDB, men siden jeg registrerte den norske tittelen fikk jeg den ikke opp i basen. Linken tok meg til IMDB, så for å lese om filmen måtte jeg søke den opp. Til slutt publiserte jeg ett bittelite innlegg i wikien. Det gikk veldig greit. Det virker ikke så vanskelig å opprette nye sider i wikien. Jeg var litt i tvil om jeg fikk lagret den på riktig måte, men jeg fant ihvertfall tilbake til innlegget mitt ved å søke på tittelen. Her er innlegget http://23tingomtonull.pbwiki.com/Mariannes%20enkle%20side?edit=1
Bibliotek kan bruke wikier til å lage sider om forskjellige ting, f.eks. lokalhistorie, bokanmeldelser, omtale av interessante prosjekter o.l. Fordelen ved å bruke en wiki er først og fremst av at man ikke er så bundet av, som i vårt tilfelle, kommunens regler for hva og hvordan bibliotekets sider skal inneholde og se ut. Det virker som om wikien er grei å aministrere og redigere. Og hvis man ikke setter noen adgangsbegrensninger til bibliotekets wikiside, kan brukerne gå inn og være med og holde en side oppdatert (f.eks. i tilfelle med lokalhistorie hvor vi vet at det sitter mange kunnskapsrike personer i lokalmiljøet)

Ingen kommentarer: