fredag 7. mars 2008

Ting 12 Sosiale bokmerker

Jeg har prøvd å gjøre meg kjent med Del.icio.us ved hjelp av DinSide og Us.ef.ul. Så prøvde jeg å søke på forskjellige temaer. Jeg har også tittet litt på StumbleUpon og BlinkList. Jeg tittet litt på Buskerud fylkesbibliotek som eksempel. Jeg så på denne som Buskerud hadde lagt til http://www.peoplesnetwork.gov.uk/ og som har blitt bokmerket av flere andre. Der var det brukt tagger som: reference, education og information.

Ved å klikke på saved by 43 other people kunne jeg hva slags kommentarer folk har lagt til.

Problemet er, for meg, at jeg bruker så lang tid fordi jeg hele tiden kommer over morsomme og interessante ting og så klarer jeg ikke å la være og klikke meg videre, dermed har det brått gått 30 minutter ekstra. Men det er vel læring i det også.

På vårt intranett i sarpsborg har vi laget en referanseside for bibliotekets ansatte, den har vi hatt i mange år og er til god hjelp for mange av oss i vår referansehverdag. Men det er jo ingen andre som kan se den. Hvis den hadde blitt laget i Del.icio.us eller andre sosiale bokmerketjeneste så ville det kanskje være enklere for oss å oppdatere og vedlikeholde siden og andre ville fått glede av den også.

Jeg laget meg en konto i Del.icio.us og la til noen få bokmerker. Det var ganske enkelt å bruke. Fint å kunne abonnere på tagger en er interessert i. Her er adressen til mine favoritter http://del.icio.us/manneber?settagview=cloud


Ingen kommentarer: